Vuonna 2016 hyväksytty yleiskaava ohjaa seuraavien kahden vuosikymmenen aikana kaavoittamaan asuntotontteja eri tyyppisille alueille, jotka voi ryhmitellä kolmeen kokonaisuuteen.
Yksi kolmasosa tulevasta asuntorakentamisesta kaavoitetaan uusille alueille kuten Jätkäsaari, Kalasatama, Kruunuvuorenranta ja Pasilan Postipuisto. Näille alueille mahtuu vieläkin paljon uusia asuntoja.
Yksi kolmasosa tulevasta asuntorakentamisesta haluttaisiin kaavoittaa kaupunkibulevardeiksi muutettavien Helsingin sisääntuloväylien varteen. Tätä ei mielestäni ole mietitty loppuun asti. Kaupunkiin pitäisi päästä myös autolla ja jos ei pääse, pitäisi olla toimiva liityntäpysäköinti niille, jotka eivät asu raideliikenteen ulottuvilla. Bulevardisointi ei mielestäni myöskään saa johtaa esim. Keskuspuistoon rakentamiseen.
Yhden kolmasosan tulevasta asuntorakentamisesta toivotaan toteutuvan tiivistysrakentamisena olemassa olevilla asuinalueilla. Mielestäni vapaaehtoista tiivistysrakentamista tulee edistää. Esimerkiksi jos asunto-osakeyhtiö haluaa rahoittaa kallista julkisivu- tai putkiremonttia edistämällä lisärakentamista hallinnoimallaan tontilla, kaupungin tulisi pitää perimänsä kaavoitusmaksut niin pieninä kuin mahdollista. Tein tätä koskevan valtuustoaloitteen viime vuonna.